آزمایشگاههای متالورژی

آزمايشگاههاي متالورژي مركز تحقيقات مهندسي اصفهان دارای امكانات پيشرفته آزمايشگاهي تخصصی در زمينه مهندسی مواد بوده و با دارا بودن مجوز آزمايشگاهی ISO 17025 از مرکز ملی تاييد صلاحيت ايران آماده ارائه خدمات آزمايشگاهی و فنی مهندسی به توليد کنندگان و صنايع مختلف در زمينه های زير می باشد.

الف) گروه تحقیق و توسعه

گروه متالورژي مركز تحقيقات مهندسي اصفهان همزمان با تشكيل اين مركز در زمان جنگ تحمیلی به منظور اجراء طرح هاي تحقيقاتي- عملياتی ارزشمندی همچون توليد ورقهاي زرهي و دريايي، تورشن بارخودروهای سبک و سنگين، موجگير خودرو، تهيه شناسنامه فني قطعات خودرو به روش مهندسي معكوس و … آغاز بکار نمود. اين گروه در ادامه با تجهيز آزمايشگاه های تخصصی خود و بهره گيری از افراد متخصص، علاوه بر انجام طرح های تحقيقاتی و اجرايی آماده ارائه خدمات مشاوره ای و مهندسی معکوس به ديگر گروه های تحقيقاتی مرکز گرديد.

1
تورشن بار

بخش تحقیق و توسعه گروه مواد و فناوری‌های شکل‌دهی در سالهای پس از جنگ نیز فعّال بوده و با انجام پژوهش‌هایی از قبیل پروژه‌های امکان‌سنجی ساخت ورق‌های فولاد HSLA، بررسي و تحقيق در مورد امكان توليد و ريخته‌گري فولادهاي .Al-Killed ، كسب دانش فني و توليد نانو ذرات آهن، بررسي و تحقيق در مورد امكان توليد اگزوزهاي كاتاليستي، بررسي و تحقيق  آزمايشگاهي ايجاد پوشش هاي كروم سياه مورد استفاده در نيروگاههاي خورشيدي(سانا) به روند پویای فعالیّت‌های پژوهشی خود ادامه داده است.

بخش تحقیق و توسعه گروه مواد و فناوری‌های شکل دهی بعد از پیوستن مرکز متبوع به سازمان فضایی و تغییر نام به پژوهشکده مواد و انرژی وارد فاز فضایی شده و در حال انجام پروژه ساختارهای ساندویچی لانه‌زنبوری می‌باشد. دستاوردهای این پروژه شامل دست‌یابی به پارامترهای بهینه سازی آندایزینگ فویل‌های آلومینیومی، فرایند عمل‌آوری و چسباندن رویه آلومینیومی به هسته، انجام آزمون های اندازه گیری خواص مکانیکی و آزمون‌های چسب این ساختارها می باشد. افق پیشروی این پروژه ساخت هسته‌های آلومینیومی می‌باشد.

ب) آزمايشگاههاي متالورژي :

 محورهاي اصلي خدمات آزمايشگاهي و متالورژيكي :

  •  مشاوره در زمينه فرآيندهاي ساخت و عمليات حرارتي
  •  خدمات مهندسی جوش (PQR ,WPS)
  • ارائه راهكارهاي مناسب جهت افزايش كيفيت محصولات
  •  تهيه شناسنامه فني وتدوين تكنولوژي ساخت قطعات
  • مشاوره در انتخاب و جايگزيني مواد
  •  خدمات اطلاع رساني و ارائه استانداردهاي مختلف از قبيل : BS   ASME – ASTM – DIN